Suzuki RF400R
Balage 2004.11.22. 08:49
A ’90-es évek talán legszebb túrasport gépe a kis „RöFi”.
Az egyedi vonalvezetés, az idomokban elhelyezett „kopoltyúk”, valamint a hatalmas féklámpa teljesen egyedivé teszi az RF-et. Ezt a megnyerő külsőt a 600-as és a 900-as testvérei is megtartották.
Ez a motor jó választás
Ez a motor jó választás, ha az ember az emzé után nem azonnal egy eregy nyergébe szeretne pattanni, hanem valami használható átmenetet keres. Viszonylag kis tömegével, kicsit sportos és nem túl magas ülőhelyzetével, könnyű kezelhetőségével kiváló túramotornak bizonyult.
Ha a kezelőszerveket megnézzük, észrevesszük, hogy nincsen külön világításkapcsoló, hanem a gyújtás ráadásával azonnal világít a tompított. Így az ember legalább nem felejti el felkapcsolni, ami a KRESZ szerint nem egy hátrány. Ha azonban kevés a kraft az akksiban, ennyivel is nehezebben indítható a motor. Hozzám új akksival és jó töltéssel került a motor, így csak előnyét élveztem a kapcsoló hiányának. A tükröket nagyon jól lehet használni, bár kis könyökbehúzás kell a teljes hátralátáshoz, de mégsem a hónunk alatt kell hátranéznünk, mint némely sportgépnél.
A fékek szerintem nagyon jók, az első dupla tárcsafék nagyon tud harapni, ha kell, viszont jól is adagolható. Természetesen fém fékcsővel ebben az esetben is javíthatunk a fékhatáson.
Az első futómű igen sportosra sikerült, ami a veszettül jó minőségű pesti utakon kifejezetten kényelmetlenné teheti a motorozást. A fővároson kívül azonban előnyt farag a kemény futóműből, ha kanyargós hegyi szakaszra érünk. A rugóelőfeszítőt a negyedik jelölésig kicsavarva némileg „komfortosabbá” tehetjük az RF-et. A hátsó rugózás 7 fokozatban állítható, ez azonban kényelmesre is hangolható.
Ez a motor nem tartozik az élmezőnybe, már ami a teljesítményt és a nyomatékot illeti, de sportos túrázásokra tökéletesen megfelel. 4 mp körüli gyorsulásával és 180-200 km/s végsebességével azért szégyenkeznie sem kell. A fogyasztást akár 3,5 liter benzinnel is megúszhatjuk. Hosszú tengelytávja és viszonylag kis nyomatéka miatt nem fog ágaskodni, igaz ezt nem is próbáltam vele, ahogy a gumiégetést sem. Ez a motor nem streetfighterezésre való!
A megvételkor a mocin lévő Bridgestone Battlax gumikat lecseréltem Avon AV 50 SP-re, ami nagyon jó választás. Ez a gumi, ha bemelegszik, képes megfogni a gépet akkor is, ha visszadobunk egy-két gangot, valamint féktávon kiszedhetünk jaszkari autósokat is. Természetesen jól tapad lábtámaszig döntött kanyarokban is. Ennyi gumireklám elég is.J
A motor nagyon kezes, bár lassan menni nem szeret, és hozzá kell szokni, hogy min 5000-es fordulattól él a motor. Ha nagyon sportosan akarunk vele menni, 8000 körül azért már rendesen húz a gép, a maxot 10000 körül adja le, gyári dobbal ekkor viszont tényleg visít, mint egy kismalac! Túrázásnál a 130-140 km/h-t szereti.
Két műszaki hiba jött elő egy szezon alatt, az egyik váltóhiba. Tiszafüredről hazajövet tartósan 160-170-et jöttem két személlyel, majd kb. 10 percnyi kávézás után újra elindulva a motor már nem vette a 3.-at, csak úgy ha oldalról picit megrúgtam a váltókart. Később, amikor 10000 fölé rántottam a gépet elmúlt a probléma. Később kiderült, hogy fordulatszámfüggő a jelenség, 6-7000 fordulatot sokáig tartva újra előjött a gond. Pár hét múlva, amikor szervizbe vittem volna, elmúlt a probléma. Valószínűleg a reteszelés tett keresztbe. A másik egy speciális, szervizesek által is ritkán tapasztalt probléma volt. Benzinkút, motor leállít, tankolás, fizetés, indítás… A gép meg sem nyekken, se kép, se hang! Próbáljuk tolni, akksicsere, ráolvasás, vudu és egyéb bűvésztrükkök, de semmi. Mint utólag kiderült, anyaghiba miatt a generátor egyik álló mágneséből letört egy darab, és ez megakasztotta a motort. Ahol szervizeltettem, még nem láttak ilyet!
Ezt a két esetet leszámítva csak olaj, gumi, és láncszett csere volt, tehát alapjában megbízható kis gép az RF. Az ára kb. 600ezertől kezdődik, de egy utolsó sorozatbeli darab már valamivel 1milla fölött van.
Hátrányai is vannak az RF 400 R-nek:
- a már említett betonkemény futómű;
- a vezető fékezéskor könnyen előrecsúszik az ülésben, ami nálunk férfiaknál elég kellemetlen…;
- az utasnak szánt „ülés” nem valami kényelmes hosszú távon;
- két személlyel előjön a nyomatékhiány, hegyi utakon rendszeresen vissza kell kapcsolgatni.
Ez a motor tehát utas nélküli túrázásokhoz ideális partner, könnyen manőverezhető, nagyon jól dönthető kis bringa, amivel kényelmesen eltúrázgathatunk bárhol. Azért egyhuzamban ne menjünk túl sokat, mert a futómű szétveri a csuklónkat…
Műszaki adatok (az Eddi’s RF page alapján):
RF400R (GK78A) 2000
Motor típusa: vízhűtéses, 4 ütemű, 4 hengeres, 16 szelepes DOHC, változó szelepvezérlés (VC változat),TSCC.
Összlökettérfogat: 398 cm3
Furat és löket: 40,4mm X 50mm
Kompresszió: 11.8 : 1
Karburátor: 4 db Mikuni BST32
Max. teljesítmény: 53 hp (39 kW) / 11000 rpm
Max. nyomaték: 37Nm (3.8 kgm) / 9500 rpm
Max. sebesség: 200 km/h körül
Kenési rendszer: nedves karteres
Gyújtás: digitális tranzisztoros
Indítás: elektromos
Sebességváltó: 6 sebességes
Áttételek:
1. 3.363
2. 2.307
3. 1.750
4. 1.437
5. 1.250
6. 1.136
Méretek: H x M x SZ (mm-ben) 2115 x 700 x 1180
Ülésmagasság: 775 mm
Száraz tömeg: 186 kg
Első felfüggesztés: olajos teleszkóp, 4 fokozatban állítható rugó-előfeszítés
Hátsó felfüggesztés: 7 fokozatú központi
Első fék: úszónyerges hidraulikus dupla tárcsafék 2-2 munkahengerrel
Hátsó fék: hidraulikus 2 hengeres szimpla tárcsafék
Első gumik: 120/70-ZR17 58, 3 küllős alumínium keréktárcsán.
Hátsó kerék: 160/60-ZR17 69, 3 küllős alumínium keréktárcsán.
Üzemanyagtartály: 17 L, tartalék kb. 3 L
Olajfeltöltés: 3,7 L
Kipufogórendszer: 4:1 alumínium kipufódobbal.
További infók, képek:
www.suzuki-rf.com
www.rf-club.de
by:Balage
|